Fejlesztőpedagógiai és pszichológiai szolgáltatások óvodás kortól, érettségiig

Tanulásdiagnosztika

Sikeres diszlexiások a történelemben ... (+ JÁTÉK alsósoknak)

2021. február 17. - Kéri Nagy Krisztina

 

A teljesség igénye nélkül íme néhány híres tudós, politikus, művész, író, színész, rendező, zenész, sportoló, üzletember, akik nevéhez sikeres pályafutás, korszakalkotó találmányok, maradandó alkotások fűződnek:

Albert Einstein, Winston Churchill, Leonardo da Vinci, Pablo Picasso, Agatha Christie, Tom Cruise, Steven Spielberg, John Lennon, Walt Disney, Bill Gates  ...

Vajon mi a közös bennük? 

Valamennyien súlyos olvasási zavarral, diszlexiával küzdöttek, vagy küzdenek napjainkig.

Ez azonban nem akadályozta őket abban, hogy zseniális művészként, tudósként, vagy új megoldásokat létrehozó üzletemberként kerüljenek be a történelemkönyvekbe, így vagy úgy. 

Nem véletlenül. Több olvasástanulással foglalkozó szakember, köztük Ronald D. Davis, amerikai diszlexia kutató is azt vallja, hogy a diszlexiával küzdők egyes területeken jobban teljesítenek, másképp gondolkodnak, mint jól olvasó embertársaik. Ezt egyenesen előnyként emeli ki és hangsúlyozza a diszlexiás problémákkal küzdők körében az intuíció, a kreativitás, a struktúrákat felfedő összefüggéslátás és az egyedi megoldásokban, képekben való gondolkodás jelenlétének fontosságát.

Ki gondolná, hogy az olyan élvonalbeli cégek megalakulása, mint pl. az IKEA, a FORD, az APPLE, mind-mind diszlexiás problémákkal küzdő cégalapítók nevéhez kapcsolódik? 

Neked is feltűnt már, hogy az IKEA bútorok összeszerelési útmutatóján nem szövegek, hanem képek segítik az összeszerelést? Így aztán - hála Ingvar Kamprad alapító tulajdonosnak - az olvasási nehézséggel, sőt diszlexiával küzdő vásárlók is sikeresek lehetnek az útmutató "elolvasásában".

Végezetül álljon itt néhány híres életrajzi adalék és megfontolandó gondolat az olvasási nehézséggel küzdő gyerekek és felnőttek inspirálására:

- Albert Einstein (1879-1955.) német elméleti fizikus, négy éves koráig nem szólalt meg és súlyos diszlexiás problémák nehezítették iskolai haladását. Ennek ellenére a 20. század egyik legnagyobb tudósaként tartják számon. 1921-ben „az elméleti területén szerzett eredményeiért, különös tekintettel a fényelektromos jelenség törvényszerűségeinek felismeréséért” kapta Nobel-díját. Hozzájárult a relativitáselmélet megalkotásához, a kvantummechanika, a statisztikus mechanika és a kozmológia fejlődéséhez. A gravitációs hullámokkal kapcsolatos elméleteit csak száz év elteltével sikerült igazolni. Egyik legismertebb gondolata tanulmányai kapcsán: “Az egyetlen, ami gátolt engem a tanulásban, az az oktatás.”

- Winston Churchill (1874-1965) brit politikus, miniszterelnök, kiemelkedő szónok és stratéga, irodalmi Nobel-díjas író. Diszlexiája miatt igen gyenge tanulóként kezdte, de akaratereje és szorgalma átsegítette a kezdeti nehézségeken. A II. világháború idején beszédei órási mozgósító erőt jelentettek mind a brit lakosság, mind a szövetséges erők számára. Iskolai élményei kapcsán így nyilatkozott:  

"Általában véve az iskolában töltött napok szorongással töltöttek el. Nem volt kellemes érzés, amikor rájöttem, hogy a verseny még jóformán el sem kezdődött és én máris reménytelenül kiszorultam és lemaradtam."

- Thomas Alva Edison (1847-1931) amerikai feltaláló és üzletember. Számtalan találmány fűződik a nevéhez, ezek közül a legismertebbek az elektromos izzólámpa, a fonográf, a mikrofon. Ezek óriási hatással voltak a modern ipari társadalom életmódjának változására. Egyes írások szerint tanítója képezhetetlennek minősítette, azonban tanítónő édesanyjának köszönhetően othhon kapta meg a szükséges ismereteket. Későbbi írásai alapján lehet következtetni diszlexiás-diszgráfiás nehézségeire. Ő így írt iskolai élményeiről:

"A tanáraim szerint valami nincs rendben velem… Apám is ostobának vélt és magam is csaknem elhittem magamról, hogy buta vagyok."

- Agatha Christie (1890-1976) angol írónő, akit a krimi koronázatlan királynőjeként is szoktak emlegetni, közel 90 detektív regényével. Érdekes adalék az életéből, hogy édesanyja nem szerette volna túlterhelni az olvasás tudományával, így végül magától tanult meg olvasni, nyolcévesen, betűcserékkel. A francia nyelv nehézséget jelentett számára az iskolában, így Franciországba küldték, ahol hallás után már könnyen elsajátította a nyelvet. Így emlékezett vissza tanulmányaira:

"Engem a családban mindig …..lassúnak ismertek. És ez így is volt, valóban, tudtam és el is fogadtam ezt. Az írás és a betűvetés mindig is gyenge pontom volt. Semmi eredetiség nem volt az irományaimban. Nagyon rossz volt a helyesírásom és ez máig így is maradt."

Tom Cruise (1962-), amerikai színész sokat idézett gondolata a diszlexiát leküzdeni segítő technikájáról: 

"Be kellett gyakorolnom, hogyan összpontosíthatom a figyelmemet. Ezáltal nagyon vizuálissá váltam és megtanultam, hogyan hozzak létre mentális képeket, amelyek segítenek az olvasott szöveg megértésében."

JÁTÉK ITT:

https://wordwall.net/play/11084/183/584

 fenti játék segítségével mindenki kipróbálhatja, vajon képes-e könnyedén megkülönböztetni a “p-d-b” betűket egymástól. 

- Ha van a közelben 1-4. osztályos gyermek, ajánljuk a játékot olvasástechnikai fejlesztőgyakorlatként, ha a "p-d-b" betűk felismerése külön-külön már sikeres!

Forrás: 

 

Tanulási problémák esetén itt talál segítséget: 

https://www.tanulasdiagnosztika.hu/

http://www.iskolaerett.hu/

 

süti beállítások módosítása