Milyen területeket fejleszt az origami?
A különféle mozgásterápiák közül a finommotorikát is fejlesztő papírhajtogatással (origamival) nagyon sokat tehetünk a sikeres tanulást megalapozó készségek és képességek kialakításában, fejlesztésében.
Ki gondolná, hogy egy egyszerűnek tűnő papírhajtogatás közben is komplex fejlesztést végzünk, számtalan területre hatunk egyszerre?
Először is a kitartás, a feladattudat és feladattartás fejlesztésére ad remek lehetőséget a papírhajtogatás.
A mintaadó szülő vagy pedagógus "utasításaira" figyelve párhuzamosan kell koncentrálni a látott és a hallott információkra ahhoz, hogy a lehető legpontosabban tudjuk utánozni a mozdulatokat. Ez látszólag egyszerű, ám valójában komoly figyelem- és koncentrációfejlesztő mutatvány, ami igénybe veszi a vizuális és az auditív csatornákat is.
Miközben zajlik a munka, a gyerekeknek folyamatosan, minden egyes lépésnél össze kell hasonlítaniuk a felnőtt által mutatott mintát és a saját hajtogatásukat. Fel kell fedezniük a rész-egész viszonyokat, az azonosságokat és különbségeket a kettő között, hogy megállapíthassák, jól dolgoznak-e. Bizony kezdetben még az sem könnyű és magától értetődő feladat, hogy észleljük: az eredetihez képest ugyanolyan, vagy eltérő az általunk készített munka. Eközben észrevétlenül is fejlődnek például az analízis-szintézis (egész részekre bontása - részek egyesítése) és a vizuális differenciálás (képi megkülönböztetés) területek.
Sokszor tapasztalhatjuk, hogy azoknak a gyerekeknek, akik először találkoznak origamival, vagy ritkábban hajtogatnak, kezdetben nem "engedelmeskednek" az ujjaik. Nehezen tudják finommozgással irányítani a papírt, olykor még az is kihívást jelent, hogy az asztallapról felcsippentsék a papírszéleket. A két kéz finom, összehangolt munkája is lépésről-lépésre alakul ki, fokozatosan nehezedő feladatokon keresztül. A illesztések apró mozdulatokat, az ujjak finom vezetését igénylik.
Nem baj, ha eleinte több segítséget kapnak a gyerekek egy-egy hajtás vagy illesztés kialakításában. Sőt a már meghajtott lépéseket többször is érdemes megmutatni, megismételtetni egy origami elkészítése során, hogy ezzel is fejlődjön a taktilis-kinesztetikus észlelés, a szem-kéz koordináció, a finommotorika és nem utolsó sorban sikerélményeken keresztül erősödjön a kitartás.
Az origami segítségével segíthetjük a síkbeli és téri tájékozódás fejlődését is. Éppen ezért, a mintaadó felnőttnek érdemes az irányokat jelölő szavakkal pontosan kísérnie az egyes lépéseket (pl.: alul, felül, felfelé, lefelé, balra, jobbra, balról-jobbra, bal felső csúcs stb.) Fontos, hogy ahol ennek jelentősége lehet, balról-jobbra haladjunk az egyes munkafázisokban. Ezzel a balról-jobbra haladás automatizálódását is segíthetjük, aminek a diszlexia-prevencióban is fontos szerepe van. Tehát közvetve az olvasás- és írástanulás folyamatainak előkészítésében is segíthetünk az origamival.
A hajtogatások lépéseinek megjegyzéséhez és sorrendben történő felidézéséhez az emlékezeti funkciók, a szerialitás megfelelő működésére is szükség van, ahogyan az olvasásnál és az írásnál is meghatározó, hogy a betűket milyen sorrendben olvassuk össze, írjuk le. Egyes lépések számolást, leszámlálást is igényelnek, fejlesztve a matematikai gondolkodást.
Mindezeken túl az origamival fejleszthetjük a képzelőerőt és az absztraháló-képességet is, előkészítjük a geometriaórán használatos szakkifejezéseket (oldal, csúcs, átló, oldalfelező stb.), így szókincsfejlesztést is végezhetünk. Mindezeken túl pedig a papírhajtogatás során természetesen az esztétikai érzék és a kreativitás fejlesztése is szerepet kap.
Felhasznált irodalom:
H.Vass Ildikó – Horváth Dániel: Papírhajtogatás, Cser kiadó, 2002
Hogyan hajtogassunk "Kapd el a golyót!" - fejlesztőjátékot?
Hozzávalók:
- négyzet alakú papírlap
- 30-40 cm fonál
- fagyöngy, vagy felfűzhető golyó
Eszközök:
- olló, tű
Az elkészítés menete:
1. Hajtsuk félbe a papírt, az átló mentén!
2. Hajtsuk be az egyik csúcsot a kép alapján!
3. Fordítsuk meg a papírt, majd a másik oldalon is hajtsuk be a csúcsot, a minta szerint!
4. Hajtsuk le a háromszögeket, az egyik és a másik oldalon is!
5. Elkészült a játékhoz szükséges pohárkánk:
6. A 30-40 cm-es hímzőcérnát, vagy vastagabb fonalat öltsük a pohár szélére, majd kössük a golyót a zsineg végére.
Játékszabály:
A pohárkát kezünkben tartva lendítsük meg a zsinóron lógó golyót és minél többször juttassuk bele a pohárba. Gyakorlás után családi játékként is játszható. Ilyenkor az a szabály, hogy adott idő alatt ki tudja a legtöbbször elkapni a golyót a pohár segítségével.
(A balesetveszély elkerülése érdekében érdemes a test mellett /és nem előtte/ tartani a játékot a golyó lendítésekor.)
Jó játékot kívánunk!
https://www.tanulasdiagnosztika.hu/