Fejlesztőpedagógiai és pszichológiai szolgáltatások óvodás kortól, érettségiig

Tanulásdiagnosztika

"SZÍN-KÓDFEJTŐ" - képességfejlesztő játék

LETÖLTHETŐ sablonnal, részletes leírással és a fejlesztési területek kiemelésével

2021. október 30. - Kéri Nagy Krisztina

 td-boritokep-szinkodfejto.png

 

Egy otthon elkészíthető fejlesztőjátékot ajánlunk az iskolába készülő óvodás és a kisiskolás korosztály számára, ami tapasztalataink szerint, kis nehezítéssel, a nagyobbaknak is komoly kihívást és szórakoztató elfoglaltságot jelenthet.

Igyekeztünk nem csak a játék elkészítéséhez és használatához segítséget adni, hanem azokra a képesség- és részképesség területekre is felhívni a figyelmet, amik a játék segítségével észrevétlenül is fejlődnek. 

(Letölthető sablonok a blogbejegyzés végén!)

tanulasdiagnosztika_hu1.png

 A játék eszközei:

  • 1 db színkód minta - sablonban
  • 12 db színes kódkártya (színtáblához kódolva) - sablonban
  • 12 db színezhető kódkártya (csak a körök körvonala színes) - sablonban
  • 1 db kódfejtő keret -sablonban
  • színes gyurma (piros, lila, barna, narancssárga, sárga, kék, zöld)
  • papír
  • olló
  • színes ceruzák

 Előkészületek:

  • Nyomtassuk ki a sablont!
  • Vágjuk ki a rajta található képeket, színtáblázatot és kódfejtő keretet!
  • Készítsük elő a gyurmát, az ollót, a színes ceruzákat és egy papírlapot, a gyurmagolyók alá!

 A játék lépései és változatai:

  • Készítsünk színes gyurmagolyókat a színtáblázat színei szerint!
  • Rendezzük a golyókat az asztalon úgy, ahogyan a színtáblázat mutatja!
  • "A." játék - Keressük meg a golyókat a színkódoknak megfelelő elrendezésben! 
  • "B." játék - Keresd a színkódokat és színezd ki, a golyókon kijelölt színek szerint! 

 

A játék menete részletesen:

1. lépés:

Készítsük el a 20 db gyurmagolyót, a - sablonban található - színtáblázatnak megfelelő színekben!

A képeken látható gyurmarudak általában három golyó elkészítéséhez elegendők. Már a rúd feldarabolásában is segíthet a gyermek. A gyurmaszeleteket az asztalon, vagy a két tenyerünk között gyúrjuk golyókká! Ez nem is olyan könnyű feladat, mert nagyon finom, összehangolt mozdulatok és egyenletes nyomóerő szükséges ahhoz, hogy ne tojás- vagy palacsinta kerüljön ki a kezeink közül. A gyurmagolyó készítés mindig remek lehetőség a taktilis (tapintásos) észlelés és a finommotoros-koordináció fejlesztéséhez. A mi gyurmagolyóink például ilyenek lettek:

tanulasdiagnosztika_hu2.png

 2. lépés:

Rendezzük a golyókat egymástól távolabb, fegyelmezett rendbe :), a színtáblának megfelelő sorrendben!

Miközben a gyermek látszólag "csak" rendezgeti a gyurmagolyókat a színminta alapján, érdemes megfigyelni, mennyi területet is fejleszt egyszerre: mintát másol, cselekedve, manipulálva; észrevétlenül fejleszti a vizuális figyelem, a vizuális differenciálás, a vizuális diszkrimináció (alak-háttér tagolás), a téri és síkbeli tájékozódás, és ismét a taktilis  (tapintásos) észlelés, a finommotoros-koordináció és a szem-kéz koordináció területeket. Próbáljuk ki, komoly koncentrációt igénylő feladat a golyók formáját megtartani és rendezett alakzatba, egyenletes távolságokra rendezni őket. 

A golyók távolságát a kódfejtő keret mérete határozza meg, amivel a játék során mindig 4 db golyót kell majd kiemelnünk a "színkavalkádból". Íme, a mi elkészített színtáblánk:

tanulasdiagnosztika_hu3.png

 

"A." játék leírása (a 12 db színes kódkártyával):

A játék egyedül, párban és kiscsoportban is játszható. A jó megoldásokat korongokkal, nyomdával, apró tárgyakkal, esetleg gyümölcsfalatokkal jutalmazhatjuk. :)

(Igen, igen, tudjuk, hogy a "jutalmazás"-ról, mint motivációs eszközről sokféle szemlélet létezik, tiszteletben tartjuk mindenki nézetét és egyéni elképzeléseit a téma kapcsán. :) Mi viszont, a fejlesztések során, nem riadunk vissza az apró jutalmak osztogatásától sem... :) )

Na, de a játék lényege:

Fordítsunk fel egy kódkártyát, keressük meg a 4 golyóból álló színkódot és helyezzük rá a kódkereső keretet! 

Fontos, hogy az óvodás korosztály számára először jelöljük meg a kódkártyák irányát (Javaslat: piros szívecske a bal felső sarokban) azért, hogy a színkódok keresésekor ne kelljen forgatniuk a kártyákat. Ha így már könnyű és gyors a játék, nehezítsük úgy, hogy a kártyákon nincs jelölés, tehát azok véletlenszerűen elfordulhatnak. Így sokkal összetettebb feladat megtalálni a keresett kódot, mert a kártyát is forgatni kell hozzá. (Ez a játék közben rögtön egyértelmű lesz, ha most olvasva még nem az. :) )

A játék során a síkban észlelt vizuális információt kell "megkeresni" a térben is. A "nagy egész"-ben meg kell találni azt a "kis részletet", amit a kártya kijelöl. Miközben játszik a gyermek, fejlődik a vizuális figyelem, a vizuális diszkrimináció (alak-háttér tagolás), a síkbeli tájékozódás területe. Sőt, azok a funkciók is, amelyek segítségével képessé válik a "rész-egész viszonyok" felismerésére és "kilátja" a káoszból azokat az információs "kódokat", amiket keres. Hasonló "kódfejtés"-re van szükség akkor is, amikor egy szövegben a betűket, mint "kódok"-at értelmezzük. Éppen ezért az olvasás előkészítésében is hasznos és szórakoztató lehet a játék:

tanulasdiagnosztika_hu4.png

 

"B." játék leírása (a 12 db színezhető kódkártyával):

Ezt a játékverziót épp fordítva kell játszani, mint az "A." játékot, vagyis a térben látott információkat a síkban kell megtalálni. 

Jelöljünk ki 4 db gyurmagolyót a szürke kerettel! Keressük meg és színezzük ki a színeknek megfelelő kódkártyát! (Ebben segít a körök színes körvonala.)

Terítsük szét a kártyákat az asztalon! Ha párban, vagy csoportban játszunk, akkor felváltva, egy játékos jelöl, egy másik pedig keres és színez. A korábban már leírt fejlesztési területek kiegészülnek a vizuomotoros-koordináció területtel, a ceruzahasználat kapcsán. Mindezek mellett a helyes ceruzatartás kialakítására is fontos figyelni. (Erről egy másik blogbejegyzésben írunk.)

tanulasdiagnosztika_hu5.png

 

A "SZÍN-KÓDFEJTŐ" játékunkban megjelenő képességfejlesztő lehetőségek: 

  • vizuális figyelem
  • vizuális differenciálás (képi megkülönböztetés)
  • vizuális diszkrimináció (alak-háttér tagolás)
  • téri és síbeli orientáció (tájékozódás)
  • mintamásolás képessége
  • taktilis (tapintásos) észlelés
  • szem-kéz koordináció (összehangolás)
  • finommotoros koordináció (finom mozgások összehangolása)
  • vizuomotoros koordináció (rajzos mozgások összehangolása)
  • helyes ceruzatartás kialakítása

 

Letölthető sablonok itt!

Jó játékot kívánunk! :)

  

Ha szeretne még több ingyenes pszichológiai és fejlesztőpedagógiai szakmai anyagot, képességfejlesztő játékokat és ötleteket, vagy szeretné megismerni egyéb szolgáltatásainkat, kövessen bennünket!

Facebook oldalunkon: https://www.facebook.com/tanulasdg

Honlapunkon: tanulasdiagnosztika.hu

Köszönjük! :)

 

süti beállítások módosítása