Fejlesztőpedagógiai és pszichológiai szolgáltatások óvodás kortól, érettségiig

Tanulásdiagnosztika

Megtanulni írni és olvasni: alapvető emberi jog

Szeptember 8. - az írni-olvasni tudás nemzetközi világnapja

2021. szeptember 08. - Kéri Nagy Krisztina

 

books-1841116_1920.jpg

Szeptember 8-a az analfabetizmus elleni küzdelem világnapja az UNESCO 1965. november 17-ei, teheráni világkongresszusán született döntés óta.

Célja, hogy felhívja a figyelmet az írás-olvasás elsajátítás készségének fontosságára és arra, hogy az írni és olvasni tudás a tanulás alappillére, alapvető emberi jog.

Az UNESCO legfrissebb adatai szerint az elért haladás ellenére az írástudással kapcsolatos kihívások továbbra is fennállnak, és ma legalább 773 millió fiatal és felnőtt teljes analfabéta, azaz nem rendelkezik az alapvető írás- és olvasástudás készségekkel. Mindezek mellett a COVID-19 válság soha nem látott mértékben zavarta meg a gyermekek, fiatalok és felnőttek tanulását.

Becslések szerint hazánkban a lakosság kb. 1-2 %-a analfabéta, azaz írás- és olvasástudatlan.

Azonban ezzel együtt a fő feladat ma Magyarországon nem csak az analfabetizmus elleni küzdelem, hanem főként a "funkcionális analfabetizmus" felismerése, rehabilitációja, sőt még inkább a megelőzése.

Csoma Gyula és Lada László - andragógia szakértők - a funkcionális analfabetizmust és annak következményeit így határozzák meg:

„A funkcionális analfabetizmus olyan műveltségi állapot, amelyben az olvasni-írni tudás képességeinek megszerzett színvonala egyre kevésbé alkalmas arra, hogy használható legyen új információk befogadására és közlésére, új tudás megszerzésére, feldolgozására és kezelésére, személyközi interakciók lebonyolítására. (...)"

"Az elnevezés az olvasás-írás tudásának funkcionális ellehetetlenülésére utal. Nem az olvasni-írni tudás képességeinek teljes hiányára, még csak nem is az olvasás-írás használatának a hiányára, hanem arra, hogy az olvasni-írni tudás színvonala (...) egyre kevésbé alkalmas arra, hogy használható legyen a személyes fejlődés előmozdítására és a közösség javára."

A szövegértő olvasás minőségének évről-évre romló színvonaláról olvashattunk a PISA felmérésekben 2009 és 2015 között. A 2018-as felmérés alapján ez a zuhanás ugyan stagnál, ám a magyar fiatalok 22,5 százaléka továbbra is jelentősen alulteljesített. Ez azt jelenti, hogy 

kb. minden ötödik fiatal valamilyen szintű olvasási és/vagy szövegértési nehézséggel küzd, ami akadályozza az ismeretbővítésben, a továbbtanulásban, így a későbbi munkavállalásban is.

A sikeres olvasás- és íráselsajátításban meghatározó szerepet játszik, hogy az iskolát kezdő gyermekek milyen "iskolaérettségi" állapotban érkeznek, azaz valóban elérik-e az iskolába lépéshez szükséges fejlettségi szintet. 

Az alap kultúrtechnikák (olvasás, írás, számolás) gördülékeny elsajátításához, így az eredményes iskolai beváláshoz megfelelően érett készség- és képességstruktúrára van szükség.

A "funkcionális analfabetizmus" leküzdésében Dr. habil Vass Vilmos PhD egyetemi docens, a kompetenciafejlesztő pedagógia egyik vezető hazai kutatója szerint az oktatás teljes reformjára lenne szükség, amiben központi szerepet kap a kompetenciák fejlesztése. Napjaink oktatási kereteiben erre szinte alig van idő és kevés a gyakorlat. Ez tovább nehezíti azoknak a gyerekeknek a helyzetét, akik eleve valamilyen képességbeli deficittel érkeztek az iskolába és nem kapnak elegendő fejlesztést (pl. szakemberhiány miatt) a szükséges területeken.

Prof. Dr. Csépe Valéria akadémikus, az MTA Természettudományi Kutatóközpont Agyi Képalkotó Központ Neurokognitív Fejlődés Kutatócsoportjának vezetője, olvasáskutató, az oktatási rendszer, a pedagógusok kompetenciája, a gyerekek megváltozott képességei és a szülők szerepén túl, a PISA eredmények javítása kapcsán szintén felhívja a figyelmet a szakpolitikai kérdések fontosságára. 

Aki szeretne kicsit mélyebben is elmerülni a témában, mindenképpen olvassa el a lenti cikkeket.

 Felhasznált irodalmak:

https://www.oktatas.hu/kozneveles/meresek/pisa/pisa_2018_meres

https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/nemzetkozi_meresek/pisa/PISA2018_v6.pdf

https://eduline.hu/kozoktatas/20200205_vassvilmos_PISA

https://eduline.hu/kozoktatas/20191212_PISAfelmeres_es_szovegertes

https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-kozneveles/dr-csepe-valeria

https://en.unesco.org/commemorations/literacyday

Bajka Györgyi (2017). Funkcionális analfabetizmus és korai iskolaelhagyás. EPALE - A felnőttkori tanulás elektronikus európai platformja. Blog, https://epale.ec.europa.eu/hu/blog/functional-literacy-and-early-school-leaving

Kép forrása: Pixabay

https://www.tanulasdiagnosztika.hu/

süti beállítások módosítása